Publikum fikk lørdag kveld bli med på vinsmaking og opera på torget under Kirsten Flagstad Festival på Hamar. Lørdagskveldens underholdningen begynte på Poesi kaffe og vinbar.
PÅ HAMAR: ELISABETH C. KLÆBO REITAN (tekst og foto)
Forestillingen het Chateau de bouquet. Gjøril Songvoll (sopran) alias husholdersken Bertha og Therese Kinzler Eriksen (piano) alias hovmester Pierre fremførte en times lang forestilling bygget opp rundt vinsmaking.
Songvolls engasjement for at sangere/musikere skal gi publikum en opplevelse, kom tydelig frem. I rollen som Bertha ble hun både rørt av tekstene hun sang og fornøyd med egen prestasjon (noe publikum forsterket). Hun flørtet med menn og var i det store og det hele opptatt av at vi som publikum skulle ha det bra og henge med – ikke minst hva angikk vinsmakingen. Publikum fikk smake på alle vinene som Bertha og Pierre selv smakte på.
I dialog med publikum geleidet Bertha oss støtt gjennom fem viner – og så sang hun for oss. Med pasjon og innlevelse.
Det var fullt på Poesi, og stemningen var god. Songvoll sang også på åpningskonserten på onsdag, og står som produsent av Kirsten Flagstad festival i år.
Klokken 22 var det urpremiere på forestilingen Opera by midnight. En god del mennesker hadde møtt opp på Østre Torg i Hamar for å få med seg denne gratis utendørsforestillingen.
Trioen Opera i tiden, bestående av sangerne Bente Eggum Johannessen og Hildegunn Coucheron og pianist Emma Rowena lekte seg på (og utenfor scenen) sammen med skuespiller Nicolay Lange-Nielsen.
Sangerne beveget seg tidvis inn i mengden av publikum og spilte ut deler av scenen fra Dovregubbens hall (Peer Gynt) blant publikum. Det var morsomt å se på – og spesielt Hildegunn Coucheron ga tydelig tuttrykk for at hun trivdes på scenen. Pianisten var til tross for at hun satt bakerst på scenen, ikke i bakgrunnen – sang gjorde hun også, og akkopagneringen var en opplevelse i seg selv.
Ragnhild Nyhus, leder ved Kirsten Flagstad-museet, fortalte at arrangementet på Irstad gård (Kirsten Flagstad og Hedmarken og hennes forhold til Irstad gård) tidligere lørdag hadde vært en suksess. Nyhus fortalte at den eneste konserten Kirsten Flagsatd holdt i Norge under 2. verdenskrig, holdt hun på nettopp på Irstad går i Romsdal.
Tyskerne hadde ønsket at hun skulle synge på slottet, men Flagstad ville ikke dette og rømte til Irstad. Dette var i 1943. Samtidig med at denne konserten, som i seg selv var relativt hemmelig, foregikk det et motstandsmøte i samme huset. Det at Flagstad hadde kommmet hjem fra USA i 1941 var ikke av politisk motivering, men fordi hennes hennes mann hadde satt henne det ultimatum at det var over om hun ikke kom hjem. Det var også familiære grunner (barnebarn) til at hun dro tilbake til USA etter krigen, forteller Nyhus. Kirsten Flagstad beskrives som naturlig i sitt vesen.
Søndag avsluttes Kirsten Flagstad Festival 2008. Også da med et rikholdig program.
Hva synes du ?