– At det å synge cover skal være mindre verdt enn å synge standard, det vil jeg ikke finne meg i!, sa Hanne Boel. Dette var en konsert med standards og ’’moderne standars’’.

Tekst og foto: Elisabeth C. K. Reitan, på Hamar Jazz Festival

Hanne Boel Quartet med danske pianisten Nikolaj Hess på piano, Niklas Munch Hansen på bass, gode gamle Anders Kjellberg på tromme og Hanne i front, holdt av sitt publikum i Hamarhallen på Scandic Arena fredag 6. mars klokke 20:00, under andre aften av Anjazz 2011.

Nordens souldronning som har beveget seg innen genre og nå vil spille uavhengig av disse, ga oss så visst en storslagen konsert.

Hun, og hennes fantastiske quartet, viste at det er ikke kun melodien men hvordan den fremføres som betyder noe. I et tidligere intervju sier Boel at det alltid har vært slik at hun skulle komme tilbake til jazzen, hvor hun startet sin karriere i 1988.

Hun forteller om det å velge sangtekster som hun kan legge noe nytt i og det å kunne putte levd liv inn i jazzen.

De fleste av melodiene på konserten var fra hennes siste album «The Shining of Things», men også andre låter var med i de 90 minuttene som ble åpnet med Cohens «A Thousand Kisses Deep» og ble avsluttet med ekstranummeret «Smile».

I mellom disse var det fantastisk mye god musikk med låter som «How Insensitive», «Angel Of The Morning», «The Colour Of Your Eyes», «The Shining Of Things», «Mad World» (med kun vokal og piano) og «Funny how time slips away».

Det går absolutt ikke ant å skrive en anmeldelse fra denne konserten uten å påpeke pianistens fantastiske innsats.

Det var aldeles utrolig og han satt mer på tangentene enn på sin pianokrakk. Boel var selvsagt strålende og hennes røst kledde disse entusiastiske musikere godt.

Altså: Det var virkelig fet lyd!

Og noen tolkninger som var bare SÅ tydelige at det ikke er mulig å ikke bli berørt.

 

Boels turneplanen, viser kun 20 konserter for hele 2011. Antall publikum denne kvelden var noen hundre (400?) i en hall som tar 500.

 

Sak først publisert på FM (2011)