"Ringen", Kirsten Flagstad Festival 2013.
«Ringen», Kirsten Flagstad Festival 2013.

Når det er 100 år siden Kirsten Flagstad debuterte på Nationalteateret og det Kirsten Flagstad Festival (KFF) , da er forventningene høye.

Kirsten Flagstad Festivalen 2013, Hamar: Tekst og foto: Elisabeth C. K. Reitan

Takk!

I forordet til årets program skriver Bjørn Simensen (kunstnerisk leder) en takk til vertskommunen Hamar og de mange samarbeidspartnerne. – Og de er det mange av.

Årets program er dessuten ikke bare en ukes langt festivalprogram, men et helårig jubileumsprogram fra januar til desember.

Det er verdt å legge merke til at stedene for jubileumsåret, er spredt  fra Kristiansand, Kongsberg, Oslo og selvsagt i og rundt Hamar. På Hamar er det også slik at stadig flere arenaer tas i bruk til arrangement i Kirsten Flagstads Venners regi.

Høydepunkter fra programmet i år er navn som Isa Gericke (sopran), Eir Inderhaug (sopran), Ingebjørg Kosmo (sopran), Arve Tellefsen (fiolin), Iver Kleive (orgel). Jah! Det er så en kan miste pusten!

Årets bildende festivalkunstner i KFF er ingen ringere enn den fargerike Unni Askeland.

Seminar

KFF 2013 gikk fra 10.-16. juni, og da hovedsaklig med program i Hamar, men også i Oslo.

Lørdag 18. fikk vi med oss deler av et seminar. Det spørs nok om benevnelsen seminar skremte interesserte fra å komme og lytte, for vi var kun ca 15 personer (inklusive foredragsholderne) som stilte. Men det var ingen grunn å til å være redd for at det skulle henge for høyt og bli komplisert. Det var interesssnt og så pedagogisk og vennlig lagt fram, at selv u.t. gikk ut derfra en aning mere opplyst og med større bevissthet på strupehodets plassering.

Den første forelesningen holdt Rolf Knapper og var om Kirsten Flagstad som »Budbärerskan» som formidler av samtidige nordiske romansekomponister. Alltid minst en avdeling med det i programmene hennes. Knapper fikk aldeles strålende hjelp fra Tone Østli som sang mens Knapper akkompagnerte på flygel, fore sanger av Knut Håkanson som Flagstad pleide synge.  Dernest fikk vi en aldeles fabelaktig forelesning av Svein Bjørkøy hvor han fortalte om overgangen fra Bel Canto sang til det å synge Wagner. Det siste foredraget vi rakk var med Mike Ashman, som tok oss med på en reise i scenografiens verden.

Fabelaktige Annika – og Kirsten Flagstads platevalg

På 1-2-3 dukket Annika Åsen på Flagstas-museumet opp med Kirsten Flagstad sitt platevalg.

Det opprinnelige programmet kåseri under tittelen ‘Vi møtte Kirsten*, måtte utgå på grunn av sykdom. Men Annika visste som alltid råd.  Vi fikk høre Flagstads stemme fra et opptak i BBC i programmet Desert island 29 apr. 1952. Og så hadde Annika funnet fram platevalgene. Det ble en sjarmerende time. Og da programmet var slutt, tok Frode-fra -operaen, ordet og fortalte om da han prøvesang for operakoret og for selveste Kirsten Flagstad.

Men bare så det er klart:

Flagstad befant seg alledels ikke på noen Stillehavsøy, skulle det være så måtte det bli en kald øy og hun ville ha med seg strikketøyet sitt.

Kirstens platevalg (fått fra Annika ved museumet)

1.      Richard Strauss. Der Rosenkavalier Waltzes. Orchestra: Dresden State Opera Orchestra Conductor: Karl Böhm

2.      Felix Mendelssohn. A Midsummer Nights Dream Overture. Orchestra: Royal Philharmonic Orchestra Conductor: Thomas Beecham

3.      Ludwig van Beethoven. Piano Trio No. 7 in B flat major, Op. 97 ‘Archduke’. Soloist: Artur Rubinstein

4.      Giuseppe Verdi. Ingemisco (from Requiem Mass). Soloist: Jussi Bjoring

5.      Giacomo Puccini. O mio babbino caro (from Gianni Schicchi). Soloist: Elisabeth Schwarzkopf Orchestra: Vienna Philharmonic Orchestra Conductor: Herbert von Karajan

6.      Fryderyk Chopin. Piano Sonata No. 3 in B minor, Op. 58. Soloist: Dinu Lipatti

7.      Maggie Teyte. L’Invitation Au Voyage

8.      Edvard Grieg. Piano Concerto in A Minor. Soloist: Walter Gieseking Orchestra: Philharmonia Orchestra Conductor: Herbert von Karajan

Ringen

Ensemblet TRAKTOR,  Innlandets eget samtidsensemble, gjorde den svært lange og prestasjonskrevende forestillingen »Ringen» av  Wagner (17 timer visstnok) om til en 1- timers lang, eller rettere sagt kort, forestilling. På Hamar Gamle Rådhus fikk vi fredag 14. juni høre og se historien om Nibelungsdvergen Albrerich som røver Rhingullet og smir seg en ring. Det er en herskerring som det har fatale konsekvenser å eie.

Det VAR underholdene. Og spesielt kan vi trekke fram Maija Skille og Tanja Irene Leine som sang de kvinnelige hovedrollene og litt til. Alt i alt var det underholdenede, men det var skuffende lite operasang i en usedvalig fargerikt og visuelt forførende forestilling.

saken først publisert i FM i 2013