De kalles festivalbaroner og gründere. Nå begynner hardkjøret for de to brødrene, som har fått selveste Rihanna til Kollen. For ikke å glemme Kiss.

 

Tekst: Elisabeth Klæbo Reitan

 

Det er mars 2012, og Festivalmagasinet.com møter to travle karer en uke før det braker løs med Vinter Døgnvill i Tromsø. Der har de faktisk fått Sir Elton John til å soille, på sin ferd fra Abu Dhabi til Las Vegas. Og Tromsø et helt naturlig stoppested. I alle fall når Pål Jakobsen har vært innblandet.

Vi er på Kroghs kaffebar i nærheten av ‘distrikskontoret’ i Oslo. Pål er nylig landet fra Stavanger, der de arrangerer festivalen Rått og Råde den første helgen i september . Telefoner ringer. Det går noen forbi som Pål absolutt burde snakket med.

Imellom kaffekopper, yoghurt og brødskiver fyrer vi løs med spørsmål til supergründer-brødrene Pål og Jon-Eirik Jakobsen, mennene bak Air Production. Som igjen står bak festivaler som Døgnvill i Tromsø, Rått og Råde i Stavanger, og også Norges siste festivaltilskudd Kollen Sommerfest i Holmenkollen, som arrangeres for første gang 29.-30. juni.

Når de snakker om distriktskontoret i Oslo, er det med henvisning til at festivalene de har, både i Stavanger og Tromsø, er og skal være lokalt forankret. Daglig leder for festivalene er bosatt i respektive byer. Det er viktig å lage festival for og med de som bor der.

Alvor
Fra en start hvor Jakobsen-brødrene måtte ordne MYE selv, er det nå blitt alvor på en annen måte. Det er mange som er direkte påvirket av hva som skjer med 15-20 personer i heltidsstillinger, 180 personer i tidsbegrensede engasjement, samt 2200 frivillige i staben. Både Døgnvill og Rått og Råde er hver sine AS.

To brødre og gründerliv
Pål og Jon Eirik, to av en søskenflokk på seks fra bygda Trollvik like nord for Gisundbroa. På spørsmål om det er en fordel å være brødre i dette arbeidet, smiler de og sier ‘både og’.

Tiden som selskapet var nytt og det hvilte mye på dem, var det en fordel å kjenne hverandre godt. Kanskje ble det litt mye jobb-prat også når de møttes som familie. Og kanskje kunne dette bli litt i overkant for resten av familien.

Nå er det så mange involvert at det ikke løser noe om gutta prater jobb under familiemiddagen.

Nå er det mange som er viktige i AirProduction.

– Det skulle til og med gå ann å bli syk uten at arrangementene skulle krasje, sier Jon Eirik. Men, ja, dette er ikke noen 9-16 jobb og selv om de begge bedyrer at: ‘Joda, de tar ferie’, så er det høyhastighets bredbånd også på sommerstedet, og aldri en uke uten jobb.

Hva kan vi vente oss?
Brødrene svarer; fortsatt bra konserter og stadig bedre arrangement.

– Målet er ikke å bli større, men å bli bedre. Rått og Råde åpnet opp for muligheter til å gjøre Døgnvill enda bedre ut fra at tilgangen på artister ble større. Sånn er det. Kvalitet er viktig. Og så lenge det er artig, som ikke må forveksles med behagelig, så fortsetter de!

Kollen
Vi var vel alle store i øyene da nyhetene om Rihanna, Kiss og Kollenfestivalen ble sluppet på vårparten. Brødrene forteller at det var bevisst å holde selve festivalen hemmelig til de kunne gå ut med det sammen med nyheten om Rihanna-konserten.

Det er en litt annen vri med Kollen enn med Tromsø og Stavanger, som begge er ment for respektive region.

Kollen er en nasjonal satsing, og en vil da trekke inn erfaring/kompetanse fra de andre arrangementene.

– Mange har kommentert, forteller de, at det å ha festival i Kollen er det mange som har tenkt på. – Men så måtte det altså to stykk Jakobsen for å sette tanken ut i livet!

-Det sier seg selv
På spørsmål om hvordan artistene velges – og hvordan programmene dermed blir, sier Pål (bookingansvarlig) at det sier seg selv. Og det er vel ingen som er i tvil om at det som da sier seg selv, faller i smak hos veldig mange.

Kommersj

– Det er i Norge det er spesielt at festivaler er kommersj, sier Jon-Eirik. – Ute i Europa er dette helt vanlig. I Norge er det meste genre eller nisje-festvaler. Men vi har veldig mange svært gode festivaler i Norge, eksempelvis Øya, Hove og Slottsfjell som alle er festivaler vi kan lære noe av.

Men hva betyr det da at festivalene deres er kommersj, eller kommersiell?

Han svarer at det betyr at de er brede både i hvem dem retter seg mot og i hva de presenterer. De er ment å nå det mange liker.

Glede – og bolyst
Det er nærliggende å spørre om hvorfor dette store engasjementet i festivalarrangering. Et engasjement så stort at de har gjort det til et levebrød for seg og mange med dem. For det er ikke det at de ikke kunne gjort andre ting.

– Festivaler og musikk har alltid vært viktig, for meg som for mange, sier Jon Eirik.

– Det å høre store som dukker opp og spiller med playback, er ikke nok. Livemusikk gir gode opplevelser og noe en tar med seg videre også etter konserten.

‘’Stor betydning på liten plass’’
Det er Pål som svarer dette på spørsmål om intensjonen med festivalen:

– Stor betydning på liten plass.

Jon- Eirik utdyper: – Selvfølelsebygging er viktig og bolyst, entusiasme og glede er da viktig å jobbe for. Bo-lyst er dette som Tromsø har mye av blant annet takket være kulturtilbudet.

– Et kulturtilbud som også har blitt bedre med Døgnvill, sier han.

Godkjent og gledelig
Vi snakker om festivalsituasjonen i Norge og Jon Eirik sier at det er viktig å si at mange festivaler i Norge er blitt veldig bra. På tross av at det er mest å lese om de som ikke går med overskudd, så er det mye bra både med hensyn til arrangering og økonomisk drift.

Om 10 år, hva da?
– Vi lager fortsatt gode arrangement. Målet er ikke å bli større. Bare bedre, stadig bedre.

Vi ønsker brødrene lykke til, og kommentere tørt at de nok klarer seg også uten det. Nei, sier de samtstemt: Det er alltid fint med lykke til.

Denne helgen går Kollen Sommerfestival av stabelen, med navn som Rihanna og Kiss på plakaten.

Følgende festivaler står gutta bak:

 

 

Saken var først publisert i FM i 2012