Endelig har vi fått en sak fra Riddu Riđđu. Det var på tide!  Festivalen er 25 år og har for lengst blitt voksen.  Verdensartister har for lengst funnet fram hit.

Riddu Riđđu, internasjonal urfolksfestival som årlig finner sted i Kåfjorden,  i 2016 arrangert for 25. gang. 

Tekst: Livchristin Klefstad     Foto: Livchristin Klefstad og Lillian Olsen

Riddu Riđđu – storm på kysten-  for barn og voksne

Riddu Riđđu (oversatt; storm på kysten) Festivalen er unik og utenom det vanlige. I år ble det markert 25 år som samisk og internasjonal urfolksfestival. Urfolksprofilen fokuserer på og løfter fram urfolks kunst, film, workshops/kurs, boklanseringer, seminarer og ulike konserter i en skjønn forening som viser bredde og mangfold. Festivalen er også familievennlig, fordi det arrangeres barnefestival med ulike kurs og aktiviteter, samt ungdomsprogram for alle mellom 13-25 år.

Festivalen har satt spor og skapt endringer i tankesett og holdninger som få andre festivaler har bidratt til. Derfor må vi dit hvert år, for å bli minnet på om kultur og verdier som fortsatt har stor betydning for vårt levesett.

-I år var det over 7000 (ifølge avisa Nordlys) besøkende gjester.

RR LK 2016

Foto: Lillian Olsen

Nordlige gjester

Hvert år inviteres et nordlig folk til å representere sin kultur og sine tradisjoner. I år var det urfolk fra øya Taiwan. Av de 16 ulike urfolksgrupper der, deltok personer fra Paiwan, Atalyal og Amis med sang, dans og kunst.

Spennende seminar er viktig på festivalen

Foruten konserter i år, deltok jeg på 3 interessante seminarer:

1)Hvordan videreføres tradisjonelle verdier i ulike jaktkulturer? UiT Norges arktiske universitet setter søkelys på jakt og jaktverdier i urfolkssamfunn. Årets gjestefolk på Riddu Riđđu er urfolk fra Taiwan som vil fortelle om Hunter School, en skole som samler ungdommer fra hele Taiwan til aktiviteter og utflukter. Skolen driver opplæring sentrert rundt tradisjonelle Paiwan aktiviteter og ritualer med hovedfokus på det å være i naturen som jegere. Dette kombinert med en diskusjon om jaktkultur og verdier i en samisk og nordnorsk sammenheng. Her deltok bl.a. jaktfilosofen Sakinu Ahronglong.

2)Urfolkskunnskap fra UIT: Hva er nytt på forskningsfronten innenfor urfolksstudier? UiT Norges arktiske universitet presenterer utvalgte studentarbeid fra masterprogrammet i urfolksstudier, bl.a. politikk i kunst (museums- og kunsttrender i skildringen av Grønland), om samiske grenseloser i området Saltdal – Tysfjord, om språkrevitalisering blant evenkier i Russland og om nenetsiske barns rettigheter til å lære sitt eget morsmål.

3)Retten til egen kultur? Urfolks kultur brukes kommersielt over hele verden – også i Sápmi, men sjelden eller aldri med urfolks samtykke. Hva skal vi si til fjærprydkledde undertøysmodeller og festivalgjengere? Hvorfor går damer rundt med masseproduserte «stjerneluer», som vitterlig tradisjonelt brukes av menn – og hvorfor bruker noen dette hodeplagget i det hele tatt? Vi tar debatten om retten til urfolks kultur og kulturuttrykk.

 Boklansering

 RR fra LK 2016 bok

Det var også en fin boklansering av Aino Hivand sin barnebok, Ravnenes kamp, en tospråklig bildebok for barn.

Boken tar opp språk- og identitetsproblematikk gjennom en fortelling om ravner fra de to stedene Skare og Vyen. Vyen- ravnene fremstilles som de undertrykte og sårbare. Gjennom deres hverdagsliv generelt og denne historien spesielt, følger vi ravnefamilienes kamp for å ta tilbake sine rettigheter. Tekst og illustrasjoner av Aino Hivand (kunstner og forfatter fra Sør- Varanger). Rauni Magga Lukkari har oversattŠ til nordsamisk.

Kunstutstilling – identitet og kunstuttrykk

Årets kunstutstilling, Obsidian Gaze markerte Riddu Riđđus 25-årsjubileum som arena for utvikling av urfolks identitet og kunstuttrykk. Utstillingen er en samling kunstverk som på ulike vis setter oss i forbindelse med dyrene i verden. Hva sier dyr oss om vår menneskelighet og vårt strev for livsgrunnlag? Kunstnere: Jimmie Durham, Maria Thereza Alves, Outi Pieski, Lisbeth Kielatis, Iver Jåks, Per Enoksson, Yuma Taru, Rebecca Belmore, Brian Jungen og Jeff Gibson.

Verdenskjent dansekompani

Dancing Earth er et verdenskjent urfolksdansekompani fra USA. Deres målsetting er å revitalisere kultur og samfunn gjennom urfolksdans. Dancing Earth er opptatt av å vise en tilknytning til regionen og forståelse av forbindelsen mellom land, vann, dyr og planter. På Riddu Riđđu framførte de en forestilling basert på felles erfaringer og utfordringer knyttet opp mot det å være urfolk. Fra Sápmi deltok Sarakka Gaup og Marte Fjellheim Sarre.

Musikken på Riddu Riđđu

Musikken er veldig viktig for meg, og har mange gode minner fra tidligere år, bl.a. med Mari Boine, Buffy St. Marie, Moana & the Tribe, for å nevne noen.

Urfolksartister som skapte stemning og gjorde utrolig inntrykk må nevnes: Hanggai fra Mongolia!RR 2016 LO fra LK

Foto: Lillian Olsen

Rockefot og tradisjons instrument

Tradisjonelle instrumenter og tradisjonell sangteknikk blandet med vestlige rockeinstrumenter ga et fengende og moderne lydbilde. Rockefoten beveget seg kraftig og folket danset på sletta.

RR LK 2016 (2)

Foto: Lillian Olsen (Dette er bilde av Ana Tijoux & band)

RRLK2016 Sofia Jannok (2)

Foto: Livchristin Klefstad

Sofia Jannok (på bilde over) og Ana Tijoux (bildet under) er sterke og uttrykksfulle kvinnelige artister, som på hver sitt vis skapte stemning.  Sofia med utgangspunkt i joiken, kombinerer jazz, elektronika sammen med tekster som viser hennes brennende engasjement for samiske rettigheter i Sverige.

RR 2016 LO fra LK (2)

Foto: Lillian Olsen

Ana Tijoux med hip-hop kombinert med chilensk salsa bidro også sterkt til aktiv dansing blant publikum. Det regnet, men Ana holdt oss varme.

 

 

Saken var først publisert i FM i 2016