Intervju med Buktasjef Lasse Lauritz Pettersen

Pressebilde Lasse Lauritz PettersenBilde: Lasse Lauritz Pettersen, pressefoto Bukta

Til sommerens festival 16.-18. juli har Bukta sikret navn som DREAM THEATER, ONKL P & DE FJERNE SLEKTNINGENE, BRUTUS: DANJO JONES, HJORTENE, FRU PEDERSEN, TEMPLES, THE GROWLERS, THE WOMBATS, BABY IN VAIN og REFUSED

Bukta 2015 i Tromsø, Tekst: Elisabeth Klæbo Reitan

Festivalmagasinet.com møter sjefen for Bukta, Bukta Open Air Festival, en ettermiddag i februar. Det er halvannet år siden han overtok stafettpinnen som Buktasjef etter å ha vært produsent for festivalen siden 2007.

-Raskt kommer han inn på Bukta og rockens mening. Det er noe adskillig større enn den årlige strandfest i Tromsø det er snakk om.

Lasse Lauritz Pettersen er 32 år gammel med en bachelor i  Arts, Music & Entertainment Management fra Liverpool Institute for Performing Arts – og som sagt med en historikk på Bukta som produsent fra  2007-2013. Han har selv vært en del av kulturlivet i byen siden han var ung og spiller i dag i rockebandet Cazadores (sjekk de ut på http://cazadores.flavors.me/, twitter eller facebook).

maake

Så tilbake til rocken. Meningen. Og Bukta.

Vi må gå tilbake til starten.

Det begynte når unge Pettersen som 14/15 åring snek seg inn på en Dum Dum Boys konsert i MH bygget (les: bygg på universitetet). I løpet av kvelden var han frelst. ‘’Det var DEN opplevelsen’’, sier han. -Nå er målet at flest mulig skal få del i det samme som han fikk den gangen.

Bukta er en ideell stiftelse med formål å lage den beste rockefestivalen, bidra til å utvikle det nord norske rockemiljøet og skape en festival som er så god at en selv har lyst til å dra på den.

‘’Vår visjon er å skape en unik festivalopplevelse for publikum, frivillige, artister og samarbeidspartnere.’’ står det på hjemmesidene til Bukta.

Pettersen sier videre: Festivalopplevelsen skal være trygg, fin og ordentlig. Kulturen er unik, lokal, inkluderende og ikke minst preges den av uavhengighet; rockens uavhengighet.

 

 

Omdømme og samarbeid

Bukta har siden starten i 2004 bygd seg opp til å ha godt omdømme blant både musikkinteresserte og naboer. Økonomien er i orden, sier Pettersen og de siste årene har de fått flere økonomiske samarbeidspartnere også i blant annet Tromsø kommune.

Samarbeid er et stikkord. For eksempel når det gjelder mat og drikke på festivalen. Det er på langt nær slik at Bukta- gjengen er likegyldig til hva som serveres og hviler i at oppgaven er outsourcet. -I samarbeid med lokale leverandører utvikles menyer av hovedsakelig kortreist, tradisjonsrik mat. Det er fiskeburger, hvalbiff, bacalao…  Og det er spesialbrygget Bukta-øl levert av Mack Bryggerier som også byr på ¼ av sortementet sitt på festivalen. Det omsettes om lag 20 000 liter øl og 1700 liter Bukta-øl, men dette er øl-kultur og ikke fyllesfest, påpeker han.  Festivalen skilter til og med vannkraner inne på festivalområdet.

I flere år har det vært samarbeid med Kafe X (les: kafe og nettverktilbud som drives av tidligere rusmiddelmisbrukere) om frivillighetsarbeid. For hvert tomme drikkeglass som havner i rette søppeldunk, går 1 kr til kafeen og ansatte ved kafeen er blant mange frivillige.

Festivalen skilter med over 100 søppelbokser tilgjengelige, bruker drikkeglass av resirkulert materiale, og har siden oppstarten i vært opptatt av å levere stranda tilbake til byens befolkning like plettfri som før festivalen.

Og ikke minst er festivalen er opptatt av å være en arena for unge å delta, lære og utvikle seg i.

Fristelsen til å skulle arrangere flere festivaler, har Bukta styret ikke falt for.  Derimot har de annen helårsaktivitet nøye lagt opp etter målsettingen om å frelse flere – og gi flere anledning å delta i arrangementet. I samarbeid med Tromsø Kommune og Sommerlyst ungdomsskole, har de nå noen år kjørt kursing i lyd og lys. På festivalen får også folk prøve seg og høste erfaring på den måten.  I prosjektbeskrivelsen om det de kaller Arrangørskolen skriver de: » Vår visjon er å skape gode og bærekraftige konsertopplevelser av og for ungdom!       Vi tror at for å skape gode konsertopplevelser for ungdom så er det ungdom selv som må skape disse konsertopplevelsene. Ved å gi ungdommer ansvar og sjanse til å utvikle seg gjennom arbeidet med planlegging, utvikling og gjennomføring av eget konserttilbud vil man skape større troverdighet og mer relevante, interessante og bærekraftige møteplasser for ungdom. Dette fordrer at ungdommer selv får eierskap, ansvar og mulighet til å forme arrangementets identitet og innhold.»  Videre skriver de: »Arrangørskolen er et initiativ hvor Buktafestivalen bruker sin kunnskap og kompetanse for å tilby en ungdomsskoleklasse undervisning og veiledning rundt å starte opp, planlegge, arrangere og drive festival. Buktafestivalen skal kvalitetssikre gjennomføringen av en festival av og for ungdom innen utgangen av juni 2015.» (Red. anm: Sommerlyst ungdomsfestival gikk av stabelen i mai 2015 med veldig positiv omtale)

Hver vinter/vår arrangerer de talentkonkurranse hvor den heldige vinneren både får spille inn en demo og ikke minst, får en spillejobb på Bukta. Dette kaller de Bukta Talenter og de skriver selv: »Prosjektet skal bidra til å utvikle, inspirere og motivere nye band og musikere – samt gi band og musikere erfaring i konsertgjennomføring, studioinnspilling, innspilling av musikkvideo og plateutgivelse.   Prosjektet er todelt:  1. Utvikling av unge og uetablerte band/artister i Tromsø kommune   2. Utvikling av unge mennesker som ønsker å lære mer av lyd-, lys- og sceneteknikk (Audiator)»

-Og det er dette arbeidet, tett på ungdommen, hvor en ser dem få tak i ‘it’, sannhetens øyeblikk, når de får ta del av og griper tak i det. Det er helt klart dette som er det aller mest givende, forteller han. -Når vi har de små suksesshistoriene hvor vi ser at det man gjør betyr noe for folk, at man er viktig.

Når en 14-15 åring mestrer noe som har med konsert å gjøre og opplevelsen av en konsert, å være der når de forstår. Det er der hele energien ligger!

Da er vi også med på å gjøre det vil, å skape konsert gangere: ‘’Det er viktig at folk skal like rock’n roll. Vi vil at folk skal bli frelst! ‘’

 

Å gi muligheter

Bukta og Lasse er også opptatt av ‘å samle og løfte, bygge en bransje og bygge arrangørkompetanse’. En ser nå at mange som har gått skolen i Bukta nå deltar i andre festivaler som skjer i byen (TIFF, Insomnia) og da rett og slett har mulighet til å få lønnet arbeid med ferdighetene sine.

 

Årshjul og medarbeidersamtaler

Pettersen sier at det er viktig at alle skal forstå helheten av Bukta.

Bukta er en festival med 3,5 årsverk og en stab av hva de kaller ‘ansvarlig frivillige’ på 35 personer.  I tillegg er det omlag 500 vanlig frivillige. Målet er at staben hovedsakelig skal bestå av unge mennesker fra 18- 40 år og det er en utskifting på 5-10 % hvert  år.  Bukta må være i forandring og dynamisk, derfor må det være utskifting.

Årshjulet begynner fra vi rigger ned årets festival, forteller han. Da er det evaluering av hvert av de 7 ulike områdene de er organisert inn i og medarbeidersamtaler med fokus på både område evaluering og egenutvikling for hver av de 35-40 ansvarlige.

Staben drar så utenlands for både å få påfyll og for å jobbe intensivt sammen, avholde generalforsamling og sette kursen for veien videre.

 

To ord om musikken, måtehold og magefølelse

Tromsø er ikke så eksotisk at det i seg selv er noe å selge. Vi har vår begrensning i hvor mange som kan være på området og det er vi fornøyde med, sier han. Dermed er det en del artister som er utelukket å ha. 40 % av bandene har tilknytning til Nord-Norge, vi må ta hensyn til geografi og økonomi. Samtidig er det i tråd med å løfte frem og bygge opp under nord-norsk rock.

Også for Bukta gjelder det vi har hørt om flere ganger de siste årene: Skiveinntektene for musikerne erstattes nå med konsertinntekter som da selges som egne produkt og ikke sees som promo for skiver.

Nå har det faktisk hendt at noen har bedt om å få spille der slik som Patti Smith som spilte der for andre gang i 2014.

Ellers er det mye arbeid og slik må det være i det å snekre sammen et godt program. Når en sitter igjen med 40 artister på programmet har det kanskje vært 400 henvendelser som var utgangspunktet. Gammelsjefen Dyrnes er nå booking ansvarlig og Pettersen sier at magefølelsen alltid er viktig i valg av artister og Robert (les: booking ansvarlig) sin personlige smak får også plass.

Bukta samarbeider med andre festivaler slik som VinjeRock, Slottsfjell og Malakaoff på booking.

 

Rock og engasjement, vi må avslutte for han skal hjem til legging av barn. – Og sikkert litt musikk med inn i drømmene til neste generasjon.

 

Saken først publisert på FM i 2015