23.januar – 1.februar 2015 har atter en festival fylt Tromsø. I en by hvor turistene ser til himmels etter tegn og drar til havs for å lytte til hval, har Nordlysfestivalen gjennomført sin 27. sesong.
I år var det også med ny kunstnerisk leder Øyvind Bakkeby Moe i førersetet.
Nordlysfestivalen har en tydelig posisjon som formidler av klassisk musikk og kultur i nord. På hjemmesidene kan festivalen vise til en imponerende merittleste med store navn – og ikke minst navn fra russisk kulturelite, som St. Petersburg Filharmoniske Orkester, Mariinsky Balletten og Bolshoi-balletten. Peking-operaen har vært der, norske symfoniorkestre og internasjonale anerkjente solister som Håkan Hagegård, Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Yuri Bashmet og Michala Petri har vært der.
Bugge Wesseltoft, Amina Sewali, Nasra og Katrine Schiøtt
Tekst/foto: Elisabeth Klæbo Reitan
I år plukket vi ut en konsert med ringreven i norsk jazz, Bugge Wesseltoft, på plakaten. Sammen med han var Amina Sewali, cellisten Katrine Schiøtt og perkusjonist Nasra. Konsertscenen var en godt besøkt scene på Studenthuset Driv 28.januar 2015 kl 20:00.
Flerstemt om ikke alltid samtstemt – men alltid morsomt
Nasra har nettopp fullført en annen flott festival, da som produsent for TIFF. Hun er ellers kjent fra elektronikamiljøet i nord. Schiøtt er klassisk utdannet cellist under Åge Kvalbein ved Norges musikkhøgskole. Solisten var Amina Sewali, norsk- ugandisk artist (musiker, komponist, manusforfatter og skuespiller), sist kjent fra Nasjonalteaterets oppsetting av Peer Gynt hvor hun spilte Solveig. Bugge Wesseltoft trenger vel ingen presentasjon; en av norsk jazz beste og suveren på jazzpiano.
Bugge Wesseltoft sier det er morsomt for han som gammel (!) å spille sammen med de unge. Både Nasra og Schiøtt roser Wesseltoft, som også hadde ideen til konserten, og sier det er morsomt å spille med han. Fra publikumsposisjon ser vi også en intenst arbeidende tangent-traktør som er høyt og lavt for å lime sammen og skape spenning.
Grensesprengende og styggpent – i stadig større grad
Katrine Schiøtt sier at det er litt verken eller, kanskje ‘impro’- genre de spiller. Bugge Wesseltoft sier med et smil at det er ‘grensesprengende’. Schiøtt, klassisk utdannet, forteller at det er stadig mer av grenseoverskridenden samspill på tvers av tradisjonelle musikkgenrene. Hun spiller fast for Moddi – noe mere melodiøst enn dagens konsert. Og også det morsomt!
Sewali er teknisk veldig hyggelig å høre på og en herlig kombinasjon av afrikansk og norsk i både ord og uttrykk. Det kunne dog arte seg noe fint men kjedelig selv om hun flørtet med publikum og delvis inviterte til kontakt. Konserten trengte litt tid for å komme igang og uttrykket var ungt og sammensatt. De morsomste delene var når musikerne førte en musikalsk dialog og det ble litt trykk over scenen. Og når cellistens strenger får dratt seg sånn at det er styggpent, da våkner en vennlig kritiker.
Schiøtt ga uttrykk for stor glede over dette prosjektet i etterkant av konserten. – Og gjør det gjerne igjen.
Bildet: Bugge wesseltoft, Sawali, Nasra og Schiøtt
Konserten ble etterfulgt av korrekt antrukket konsert med svært musikalske lokale helter i The Band Called Oh! De hadde med seg rapperen Son of Light
Bildet: The Band Calles Oh! og Son og Light
Samme kveld i et annet lokale
Berit Norbakken Solset og Nils Anders Mortensen hadde samme kveld konsert i Sparebankens festsal under tittelen »Ytterpunkt. Å Trø over grenser.» På programmet stod musikk av Aaron Jay Kernis, Arvo Pärt, Wolfgang Plagge, Ståle Kleiberg, Thomas Tallis, Hildegard von Bingen og Josquin des Prez. Konserten fikk strålende omtale – og den tror vi på for Norbakken Solset er uten tvil en av de beste sangerne vi har idag.
http://www.nordlysfestivalen.no/
Sak først publisert på FM i 2015
Hva synes du ?