Sprutbass spilte på Kurant i Tromsø under TIFF 2013. Med forventning og åpen nysgjerrighet, plottet vi inn denne konserten. Bena gikk fra sentrum og i retning Tromsø-brua. På Skansen fant vi Kurant og Sprutbass. Kurant er et kunstnerdrevet visningsrom for samtidskunst i Tromsø.
Det var januar og holkeføre. Vi gikk inn i en kjellerleilighet. Inn i en gang og så til et forværelse og videre inn i det aller helligste. –I et mørkt lokale med verdens mest fasjonable sitteanordninger: Europaller stablet opp i alle mulige varianter slik at vi kunne sitte der som fugler på et fugleberg. Nedenfor pallene lå dansegulvet og bak dansegulvet; et lerret for å vise film.
Fint!
Litt unnselig til venstre for dansegulv og lerret, er det rigget til for at Sprutbass skal kunne boltre seg med instrumentene og maskinene sine.
Publikum er i hovedsak i tidig 20 års alder. Et par damer er fløyet inn fra Oslo og vet veldig godt hva det er de kan vente seg der de har tatt plass på et gammelt buss-sete langt oppå veggen/pallestabelen. Det er Franziska og Guro.
Noen av oss TIFF’ere er nok mere uvitende.
Sprutbass er ikke døpenavnet. Han heter Eivind Henjum.
På nettsidene til P3 redaksjonen kan vi lese at han med sin sin analogsynth-baserte elektrofunk er et stigende navn i internasjonale klubbkretser. Sprutbass, som er fra Hamar, har fylt dansegulv i Barcelona, New York, Berlin og Paris, kan P3 fortelle.
I 2012 ga han ut sin selvtitulert EP, laget i samarbeid med Prins Thomas og gitt ut på selskapet Dødpop.
På Kurant fikk vi selvsagt låter derfra, blant annet “Norsk dans” sammen med den fabelaktige musikkvideoen.
Musikkvideo er en film regissert av Karl Erik Brøndbo og Solfrid Kjetså. Etter beskrivelsen i TIFF er dette en film, tatt opp med Phantomkamera, kamera som tar opptil 1000 bilder i sekundet. I programbeskrivelsen står det noe om at forestillingen, men filmen som viser bevegelse i saaaakte tempo kombineres med musikk som i aller høyeste grad er dansbar og til tider ikke sakte.
Det er en fin opplevelse å følge jentas bevegelse (filmen) mens musikken samtidig fører og understøtter eller skyver bevegelsen videre. Og det er god musikk å høre for oss som liker det Sprutbass kaller Schengen-funk; med henvisning til Kraftwerk, europeisk synt- og dansemusikk, elektronika, funk, synthesizere, tunge beats og enda litt mer. Dans- og diggbart.
Øya, Slottsfjellet, Roskilde alle har hatt besøk av Sprutbass. Sammen med klubber over store deler av verden. Sprutbass kan på facebook opplyse om at neste konsert er 25. april 2013 Donau festival
‘Ulykke’ på Dødpop 2008 (?)
‘Sprutbass EP’ på Dødpop i 2012
Norsk dans:
Saken var skrevet til FM i 2013 men ikke publisert
Hva synes du ?