Om Kirsten Flagstad Festival 2019 Tekst og foto Elisabeth Klæbo Reitan
Det har blitt en tradisjon, dette med operafest-konsert på Stortoget. Det synes som publikum vet å sette pris på den og. Jeg har ikke tidligere sett torget så fylt på tilsvarende konsert – det sies å ha vært 2000 – det må det minst ha vært! 200 stoler samt like mange benkeplasser- var satt ut på forhånd. I tillegg har vi et torg laget med naturlige sitteplasser og mange benket seg rundt med medbrakte campingstoler.
På repertoaret stod (holde deg fast) Wagner, Elgar, Bizet, Gershwin, Verdi, Puccini, Messenet, Saint-Saëns, Hjellemo og Tosti.
På scenen var Jørn Fossheim (dirigent), Forsvarets stabsmusikkorps, Hege Gustava Tjønn (sopran), Tone Kummervold (mezzosopran), Håkon Kornstad (tenor og tenorsaksofon) og Yngve André Søberg (baryton).
Kummervold viste litt av det en har kunnet fått høre på Den norske opera og ballett i vår, fra sin kritikerroste rolle som askepott i Rossinis verk . Hun sang Non più mesta, altså fra La Cenerentola.
På scenen var også festivalsjef Gjøril Songvoll, en lykkelig festivalsjef som hun sa det fra scenen. Morsomt var det også at en benyttet anledningen til å utdele en fortjenestemedalje (Kongens) til en Per-Øivind Sandberg for hans arbeid for videreformidling av lokalhistorie på Hedemarken – både som yrkesaktiv på Statsarkivet men ikke minst som formidler etter at han ble pensjonist. Fylkesmann Storberget delte ut medaljen.
Årets festival sett litt fra siden
Festivalen 2019 har hatt et enormt spekter av evenement å by på og årets mediadekning har vært mye bedre enn hva jeg har sett tidligere. Festivalen har da også satset på mange ting som involverer lokale aktører og arrangører. På konserten på Kulturhuset lørdag (‘Gullrekka’), var det i tillegg til Siri Kval Ødegård (sopran), Thoms Ruud (tenor) og Jørgen Bakcer (tenor) samarbeid med Mjøsensemblet og Damenes Aften. Tidligere på dagen var det arrangement for og med barn i Kulturhuset med forestillingen Kirana og fredag formiddag var det gratiskonsert for barna på Stortorget. Det var operacruise på Skibladner søndag og festivalen var medarrangører på gudstjenesten i Hamar Domkirke tidligere på dagen. Det ble arrangert operapub i byens vinbar fredag kveld og »Mitt platevalg» var lagt til Museumet men også til kafe/platebar på Østre torg. Som alltid arrangeres det masterclass med påfølgende konsert, tittelen på konserten i år var »En midtsommernattsdrøm». Jeg fikk dessverre ikke med meg dette, men hørte noen andre trekke fram Stina Levvel som en av de som traff denne publikummeren best. Det kan vi tro på da vi tidligere har hørt henne. Denne aktuelle konserten var i Hamardomen (glasshuset med domkirkeruinene). Jammen fikk de invovert kinoen også i årets program med filmvisningen Maria by Callas. En av byens små men godt besøkte kafeer og musikkscener, Gregers, var også involvert med lørdagsopera ‘Pearls on a string’ med studenter fra Operahøgskolen. En lokal operahelt, Bernt Ola Volungholen var selvsagt med på programmet, Det hele begynte med arrangement på Sagbladfabrikken den første helgen. Sagbladfabrikken er både galleri og konsert/evenementlokale – et av Hamars mest spennende sådanne.
Alt dette (og enda litt til) har de klart på en uke – og da er det ikke rart at MANGE har havnet borti festivalen og at en både har kunnet lese i avisen men ikke minst sett bilder og kommenterer på sosiale medier, om festivalen. Arrangørene har klart å gjøre Flasgatdfestivalen til en lett tilgjengelig folkefest.
Gjøril Songvoll er uten tvil opptatt av at opera skal ut til folket – og det må en si at KFF har klart i år. Så mange arenaer, så mange tilbud – og i år så mye positiv publisitet. Det er dem vel fortjent. Bak festivalen står masse damer og menn som bruker store deler av året på å legge til rette for at sangskattene skal komme oss alle til del – slik at vi skal fortsette å bli mer kjent med Kirsten Flagstad og at hennes navn skal knyttes til dagens levende operaverden. en verden som like lett beveger seg på båt, i rulletrapp, på åpent torg og kafe som i store musikk-saler og operahus.
Et eksempel på repertoar på en av konsertene, her er set-listen for gratis-konserten på Stortorget fredag:
- Wagner: Valkyrierittet, fra «Die Walküre». Arr.: Longfield
- Elgar: Pomp & Circumstance No. 1. Arr.: Retford (ed.:Reed)
- Bizet: Duett, fra perlefiskerne. Arr.: Grønning
- Gershwin: I got plenty of nuttin’, fra Porgy & Bess. Arr.: Martinsen
- Verdi: «Cortigiani…», fra Rigoletto. Arr.: Mendieta
- Bizet: Toreador-arien, fra Carmen. Arr.: Barrow
- Wagner: Du bist der Lenz, fra Die Walküre. Arr: Jørn Fossheim
- Wagner: Dich, teure Halle, fra Tannhäuser. Arr.: Ø. Anda
- Puccini: Ch’il bel sogno di Doretta, fra La Rondina. Arr: Marco Tamanini
- Puccini: Scuoti quella fronda…», fra Madama Butterfly. Arr.: Jørn Fossheim
- Bizet: Habanera, fra Carmen. Arr.: Blyverket
- Massenet: Pourquoi me réveiller, fra Werther. Arr.: Håkon Kornstad
- Wagner: Walthers Preislied, fra Die Meistersinger. Arr.: Jørn Fossheim
- Rossini: Non più mesta, fra La Cenerentola. Arr.: Mellemberg
- Saint-Saëns: Mon coeur s’ouvre à ta voix, fra Samson et Dalila. Arr.: A. Svendsen
- Ole Hjellemo: Mr. Pussyfoot. Originalversjon.
- Tosti: Marechiare. Arr.: Håkon Kornstad
Da er det bare å glede seg til neste festival – Kirsten Flagstad Festival 2020– og i mellomtiden så finnes alltid Kirsten Flagstad museum på Hamar med Annika og de andre som møter en med åpne armer og stor glede av å dele musikkskatten med oss. Og i Oslo ruller Opera til folket rundt hele året – med kommende festival, Oslo Operafestival, 13.-21. september.
Hva synes du ?