Da årets sak fra Peer Gynt forestillingen på Gålå ble litt lang å lese, følger her en forkortet versjon basert på bilder.

Årets oppsetning var en alvorlig oppsetning – hvor komedie og underholdning var erstattet med drama. På mesterlig vise var dans av ypperste kvalitet, et supplement til ordene. Teksten og budskapet kom dermed godt fram og regissør Marit Moum Aune har klart å få Ibsens Peer Gynt til å bli et samtidsdrama som advarer mot nasjonalisme, egoisme og feige løsninger men heller maner til ansvar: Vi er alle resultat av arv og miljø, men vi må våge å ta de vanskelige valgene. 

Tekst/foto: Elisabeth Klæbo Reitan

Link til lengre analyse med ord:
https://www.kulturogfestivalmagasinet.no/2019/08/12/du-ma-ikke-sove-peer-gynt-anno-2019/

Peer gestaltet av danseren Silas Henriksen
Koret- kledd i svart- viktig del av musikken og stemningen under årets forestilling.
Peer og Mor Aase (Pål Christian Eggen og Ågot Senstad)
Peer møter Solveig, jenta som nettopp har flyttet til bygda. Han vil danse. Solveig spilles av dansere Grete Sofie Borud Nybakken.
To utgaver av Peer – og Solveig. Ved å la danseren (Henriksen)gestalte Peers indre liv, fikk vi under hele stykket en kommentar på hvordan Peer egentlig hadde det. På den måten ble teksten understøttet og mye mer tydelig enn hva jeg tidligere har hørt.
Etter bruderovet på Hægstad gård, er Peer ferdig med Ingrid (spilt av Charlotte Frogner). Nå kan du gå, sier han til henne.
Hos dovregubben (Fridtjov Såheim) kommer Peer i knipe. Han vil egentlig vekk fra Den Grønnkledde og Ronden, men sitter fast.
Dramatisk scene som utspiller seg hos Dovregubben. Peer feier ut og prøver komme seg unna, Den Grønnkledde raser. Danserne gestalter Peers kamp.
Peer er ute i verden, hjemme søker Solveig og Mor Aase sammen. Her ser vi dem snakke sammen skjeen som Peer lekte med da han var barn. Dette er samme skje som går igjen som en rød tråd i stykket. Som kjent må Peer til slutt i støpeskjeen og støpes om.
Ute i verden er Peer en drittsekk. Her ser vi han som slaveeier (slave spilt av Tani Mathias Hansen)
Anitra er i årets oppsetning en miltant bunny. Det er en spennende vinkling som retter fokus på undertryktes kamp og svar til omnipotente herskere. Anitra ble spilt av Sara Khorami.
Scene fra Mor Aases død. Her ser vi scenen som ligner på en avsats i vannet, en liten foss.
Peer lever i skjul men bygger seg et hjem. Solveig søker seg til han igjen – og i det han tror at han kan begynne et liv med henne, innhentes han av fortiden (fortidens gjerninger og kanskse indre demoner).
Skipsforliset. På skipet har Peer møtt en medpassasjer som viser seg å være han selv. Han blir litt skrent, men klarer å riste det av seg. Under det følgende forlis, kjemper Peer – og ofrer kokken – for selv å bli berget.
Den gamle Peer i gamlelandet. Ved siden av han ser vi den indre Peer (danseren). Legg merle til at han ikke har blitt eldre. -Peer er seg lik til de-t siste.
Den gamle Peer møter den gamle Solveig (spilt av Ågot Senstad)
Avslutningscenen. Solen går ned.